پرورش مرغ بومی یکی از کارهایی است که نظر علاقه مندان به پرورش پرندگان را به خود جلب کرده است. احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که به نگهداری مرغ بومی برای کسب درآمد فکر میکنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا با نکات و ترفندهای پرورش این پرنده آشنا شوید. این مقاله به سه بخش زیر تقسیم می شود که به ترتیب هر کدام را به صورت کامل توضیح داده ایم:

1- چرا باید مرغ بومی پرورش دهیم

2- آموزش پرورش مرغ بومی

3- وظایف پرورش دهنده مرغ بومی

بهترین جا برای نگهداری مرغ بومی در کنار انسان است. تا به خوبی او را درک و به طرز صحیحی از او مراقبت کند. نگهداری مرغ بومی در حومه شهر احتمالا اولین گام در جهت استقلال انسان در سطح خانواده است. ولی احتیاج به یک مقدار کار دارد.

1- چرا باید مرغ بومی پرورش دهیم

قفسه فروشگاه ها پر از تخم مرغ و یخچال ها مملو از گوشت مرغ است. اگر تمایل داشته باشید میتوانید تخم و گوشت مرغ مرتعی را از بهترین مرغ هایی که در شرایط عالی پرورش یافته اند تهیه کنید. مرغ هایی که در هتل پنج ستاره زندگی کرده اند. می توان انواع دیگر این محصولات را به قیمت های ارزان تر تهیه کرد. ولی چرا باید خودمان به پرورش مرغ بومی بپردازیم در حالی که به سادگی می توانیم این فراورده ها را از فروشگاه ها تهیه کنیم؟ یقینا می توانید بسته به سلیقه و میل خود این محصولات را خریداری کنید و در ضمن بدون این که خود پرندگان را نگهداری کنید از مزایای اقتصادی و صرفه جویی آن بهره مند گردید.

تاثیر حضور مرغ بومی بر انسان

موضوع مهم این است که مرغ ها موجودات دوست داشتنی و زیبایی هستند و صرف حضور آن ها در محیط باغچه شما، قلب پرورش دهنده مرغ بومی را شاد و روحش را سبک می کند. مرغ ها را می توان موجودات متناقض عجیبی میان آسیب پذیری و سخت سری دانست. آن ها را می توان در شرایط فوق العاده شدید نگهداری کرد. با وجود این ممکن است برخی افراد تمایل طاقت فرسایی برای مواظبت از آن ها نشان دهند. البته افرادی که علاقه ی بیشتری به مرغ بومی دارند کار جوجه کشی مرغ را هم برای لذت و گاهی برای سود اقتصادی نیز انجام می دهند.

مرغ بومی

جوجه مرغ بومی و کودکان

نگهداری جوجه مرغ ها بهترین روش برای برانگیختن حس مواظبت و مسئولیت در بچه ها است. زیرا وظایف محوله به آن ها برای نگهداری جوجه ها نه مشکل و نه غیر قابل فهم برای آن ها است. به راحتی می توان نیازهای ان ها را براورده کرد و وقتی بچه ها نیازهای دیگر موجودات را مشابه سازی می کنند و برای براوردن این نیازها کاری انجام می دهند، می توان گفت که تمدن در دست افرار مناسبی قرار گرفته است. البته در کنار آن سودهای مادی نیز وجود دارد.

تخم مرغ تازه با پرورش مرغ بومی

یکی از آن ها خوردن تخم مرغ تازه است. ممکن است هرگز خاگینه تخم مرغی را که چند دقیقه پیش گذاشته شده است نخورده باشید. این یک تجربه بسیار عالی است. زرده تخم مرغ تازه، برافراشته و جدای از سفیده است و علیرغم این که قسمت عمده تخم مرغ از آب است، بعد از شکسته شدن در ماهیتابه ولو نمی شود. تخم مرغ تازه یک عطیه است. یک هدیه عالی، بدون توجه به این که از کجا آمده باشد. تخم مرغ های نژاد روآیلند رد، بسیار بزرگ، دارای شکلی گرد و غنی از مواد مغذی است ولی در مقایسه با تخم مرغ های کوچک نژاد بانتام مواد مغذی بیشتری ندارد.

البته شما می توانید با پرورش بلدرچین در کنار مرغ بومی تخم بلدرچین تازه نیز داشته باشید.

تخم مرغ بومی

تولید کود مورد نیاز باغچه از طریق پرورش مرغ بومی

خاصیت دوم نگهداری مرغ در کنار باغچه خانه، به دست آوردن منابع پایان ناپذیری از کود مرغی است. مرغ ها در هر روز مقدار قابل ملاحظه ای کود تولید می کنند که در پایان سال مقدار آن بسیار قابل توجه است. کود مرغی منبع عالی برای کمپوست کردن است. کمپوست حاصله برای کشتزارهای کلم و دیگر انواع شلغم ها مفید و محیط مناسبی برای رشد و پرورش قارچ است. در صورتی که مقداری کاه بکار ببرید، می توانید قارچ مورد نیاز صبحانه تان را در کنار تخم مرغ تازه به دست آورید.

تولید کود با پرورش مرغ بومی

2- آموزش پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی در مکان های زیادی انجام میشود. در این مقاله به سه نوع از پرکاربردترین آن ها که مورد توجه افراد بوده است میپردازیم و هر سه مورد به طور کامل توضیح داده شده است.

الف- پرورش مرغ بومی در مرتع آزاد

ب- پرورش مرغ بومی در خانه

ج- پرورش مرغ بومی در باغچه

پرورش مرغ بومی در مرتع آزاد یا غیر آن؟

در ابتدا لازم است تعریفی از پرورش مرغ بومی در مرتع داشته باشیم. پرورش در مرتع به معنی نگهداری مرغ ها در شرایطی است که بتوانند هر جایی که خواستند بروند و به آزادی پرسه بزنند. این کلی ترین تصویر در زمینه پرورش مرغ بومی در مرتع است. مرغ هایی که در شرایط مرتع آزاد ولی به صورت تجاری پرورش می یابند، ممکن است احتیاج به فضایی بیشتر از یک برگه کاغذ نداشته باشند. ولی لازم است بتوانند در حول و اطراف به گردش بپردازند. از طرفی لازم است مرغ های مرتعی ارگانیک، میدانی برای گردش کردن، غذا خوردن و به صورت آزاد رفتار کردن در اختیار داشته باشند. به هر حال میتوان در باغچه خانه، محیط مناسبی برای نگهداری و زندگی آن ها فراهم ساخت.

پرورش مرغ بومی در مرنع آزاد

لانه های مدرن برای پرورش مرغ بومی

لانه ها یا کجه های مرغی مدرن که از چوب یا پلاستیک ساخته شده اند، دارای دریچه هایی در دو طرف و یا زیر خود هستند که مرغ می تواند از آن ها خارج شده و از هوای تمیز استفاده کند. در ضمن در منطقه ای فارغ از شکارچیان به حیات خود ادامه دهد. البته یک چنین پرورش مرغی دقیقا به معنی تولید مرغ مرتعی آزاد نیست. تنها جای مناسبی برای یک جفت پرنده است. تمام آنچه آن ها بدان احتیاج دارند شامل غذا، آب، مقداری فضای باز و کسی است که به آن ها برسد. همین!

لانه پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی در خانه

آیا به فکر پرورش مرغ بومی در خانه خود هستید؟

اگر جواب شما بله است این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

محل زندگی خود را چک کنید: آیا می توانید مرغ بومی نگه دارید؟

قبل از این که واقعا به نگهداری مرغ بومی بپردازید لازم است یک سری واقعیت ها را در مورد منزل و محل زندگی تان چک کنید. در بسیاری از مناطق شهری، نگهداری مرغ و خروس اشکالی در برندارد، به ویژه اگر خانه تان ویلایی باشد. ولی در برخی محله ها بر اساس عرف محل، نگهداری آن ها با ممانعت روبرو می شود. تنها مشکل مربوطه به نگهداری طیور به خودتان برمیگردد. اگر محدودیتی از این نظر ندارید، اقدام کنید. اگر در خانه های دسته جمعی و آپارتمانی زندگی می کنید در اغلب موارد ساکنین آن می توانند از باغچه های اطراف برای نگهداری مرغ و خروس استفاده کنند. گاها پرورش بلدرچین نیز در این باغچه ها دیده شده است. در ادامه درمورد پرورش مرغ بومی در باغچه توضیحات کامل تری داده ایم.

در مورد منازل خصوصی مسئله کاملا متفاوت است. مالک خانه است که در این زمینه دست به انتخاب میزند و تصمیم میگیرد. حتی اگر قباله اولیه زمین در این زمینه متضمن اعتراضات و محدودیت های خاصی باشد یا نباشد.

پرورش مرغ بومی در خانه

پرورش مرغ بومی در مناطق شهری مستلزم کار سخت تر

در تمامی موارد، خواه منزل شخصی یا اجاره ای داشته باشید، لازم است همواره هشیار و گوش به زنگ باشید. در صورتی که همسایه یا مالک منزل شما در این زمینه دست به اعتراض زد راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. آن ها ممکن است نزد بازرسان بهداشتی، ادارات محیط زیست، اداره اجاره داری شهری و امثال آن شکایت ببرند و از آزار و اذیتی شکایت کنند که به آن ها وارد می شود. در تمامی موارد لازم است نشان دهید که حداکثر مراقبت را در زمینه آسایش حیوان، تمیزی باغ، روش های برداشت و کمپوست کردن کود آن ها انجام دهید و در راس تمامی آن ها هدیه دادن یک شانه تخم مرغ اغلب آن ها را خوشحال و رضایت آن ها را جلب میکند. اگر مایلید مرغ هایی را در باغچه خانه تان نگهداری کنید لازم است اطرافیان را خوشحال و شنگول نگه دارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *