یکی از مهمترین ساختار صنعت مرغ گوشتی رعایت بهداشت و امنیت زیستی است. رعایت کردن بهداشت در مرغداری اولین قدم برای جلوگیری از بیماری هاست که ضروری می باشد.

1- تهیه آبخوری برای مرغ های گوشتی

آبخوری باید بین دو دانخوری باشد و فضله آنها باید 1.5 باشد.

شلنگ های آب را از نوع شفاف تهیه کنید که بتوان به موقع رسوب زدایی کرد.

آبخوری ها روزی 3 بار شستشو و تعویض شود.

حرارت آب حداقل 25 درجه باشد.

بهترین نوع آبخوری ها پساتنک ها هستند اگر تهیه آن مشکل است از آبخوری های دیگر استفاده کنید.

تعداد آب و دان باید طوری باشد که مرغ ها در جایی جمع نشوند و بطور یکسان بتوانند غذا بخورند.

برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب و جلوگیری بیماری ها، آبخوری ها را هر 4 ساعت یکبار تعویض شوند.

2- تهیه دانخوری برای مرغ های گوشتی

بگذارید ظرف دان خالی شود و بعد مجددا دانه ریزی کنید. چون جوجه ها علاقه ای زیادی به دانه های درشت دارند و اگر پی در پی غذا ریخته شود ته آرد شده غذا را نمی خورند و این امر باعث بروز مشکلات اسکلتی و غیره میشود. بهتر است قبل ریختن غذا حدود 15 دقیقه به جوجه ها گرسنگی داد.

روزی 4 بار به مرغ ها غذا داده شود. غذای مصرفی روزانه مرغ به حرارت محیط، میزان تولید، سن، وزن بدن، انرژی غذا و مواد مغذی آن بستگی دارد.

3- تغدیه مرغ های گوشتی

می توانید از سویا، تخم پنبه، پودر ماهی، ذرت، گندم، برنج، کنجاله کنجد، بادام زمینی و غیره…برای غذای جوجه مرغ ها استفاده کنید.

مدیریت مناسب و طرز تغذیه مناسب مرغ های گوشتی نقش بسیاری در وزن گیری و یکسان بودن گله دارد. که تعداد مرگ و میر به حداقل می رسد پس باید به تغذیه طیور گوشتی در هفته اول بسیار دقت داشته باشید .

استفاده از دان کامل به جای آرد ذرت

جوجه ها زمانی که از تخم خارج میشوند هیدارت کربن بسیار کمی دارند. تغذیه اولیه با اولین جیره مناسب که ذرت به عنوان یک ماده اصلی استفاده میشود به سرعت باعث افزایش میزان هیدارت کربن در بدن جوجه میشود.

مصرف آب حاوی شکر

همانطور که گفتیم غذا در روزهای اولیه برای رسیدن به رشد مطلوب مهم است. اگر آب حاوی مواد انرژی زایی مانند شکر باشد عملکرد بالایی دارد.

در یک آزمایشی بررسی شد که جوجه هایی در یک روزگی آب حاوی 5 درصد شکر مصرف کرده بودند در مقایسه با جوجه ای شاهد 50 گرم وزن بیشتر ، 5 درصد ضریب تبدیل غذایی بهتر و 25/0 درصد مرگ و میر کمتری داشتند.

این نتیجه نشان میدهد که آب محتوی یک ماده انرژی زا باعث بهبود عملکرد جوجه های گوشتی می شود.

تغذیه مرغ گوشتی

4- سرمایش و گرمایش مکان پرورش مرغ گوشتی

حرارت محل باید بین 32 تا 33 باشد و در روز چهارم به 30 برسانید و در هفته دوم به 28 و پس از آن هفته ای 2 درجه از دما کم کنید تا درجه در سن 30 روزگی به 22 برسد. برای رسیدن به این دما میتوان از سیستم گرمایشی و سرمایشی استفاده کرد.

5- نوردهی مناسب مرغ گوشتی

– 2 شب اول نور را خاموش نکنید تا جوجه بیشتر به سالن و محل دانخوری و آبخوری آشنا شود.
– نور مناسب: تا 5 روزگی برای هر متر مربع 5 وات (معادل 60 لوکس) و بعد تا 20 روزگی 3 وات (معادل 36 لوکس) و بعد تا پایان دوره 1 وات (معادل 12 لوکس) باشد.
– میزان نور در محل مرغداری باید یکسان باشد.

6- تهویه سالن نگهداری مرغ گوشتی

به وجود آوردن هوای تمیز و خروج هوای آلوده در داخل سالن یکی از مهمترین عمل یک مرغداری می باشد. در سالن ها به علت تعداد بالا بودن طیور و سرعت رشد آن ها وجود اکسیژن مهم می ‌باشد و داشتن تهویه در سالن باعث:

– کاهش درجه حرارت
– به حداقل رساندن گرد و غبار و بوی گازها
– کاهش رطوبت
– کاهش گازهای مضر
– فراهم کردن اکسیژن برای تنفس می شود.
نداشتن تهویه مناسب باعث بروز برخی مشکلات مانند افزایش رطوبت بستر، افزایش درجه حرارت، تنفس بوی آمونیاک و آسیب به شش ها و دستگاه تنفس، کاهش رشد، کاهش راندمان تبدیل غذایی و ضررهای اقتصادی می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *